Call for Abstracts: Reflecting on the Camps Improvement Program (CIP) and Projects in Palestinian Refugee Camps

Call for Abstracts (En. & Ar.): Reflecting on the Camps Improvement Program (CIP) and Projects in Palestinian Refugee Camps

 

تعدّ مجلة الدراسات الفلسطينية عددا خاصا (باللغة العربية) حول برنامج تحسين المخيمات في وكالة الأونروا. بدأ هذا البرنامج سنة 2007 وتم تنفيذه في أكثر من 12 مخيما في الضفة الغربية وغزة والأردن ولبنان وسورية. قدم هذا البرنامج نموذجا جديدا للتخطيط التشاركي ضمن أطر عمل الأونروا في المخيمات. كما سلط الضوء على أهمية التعامل مع المخيمات كنسيج عمراني واجتماعي وأظهر بذلك سياسة جديدة للعمل تختلف عن تلك المرتبطة بأوليات الإغاثة والطوارئ التي عادة ما اعتمدتها الأونروا. 

بعد مرور أكثر من عقد من الزمن على إنشاء برنامج تحسين المخيمات، يهدف هذا العدد الخاص إلى تقييم ومراجعة تأثير هذا البرنامج على المخيمات الفلسطينية التي نفذت فيها مشاريعه. كما يسعى هذا العدد إلى الإسهام في النظريات والنقاشات المتعلقة بتخطيط المدن، صناعة السياسات، المشاركة، التصميم العمراني والمديني والنضالات الاجتماعية في سياق المخيمات الفلسطينية. 

تستقبل المجلة كتابات من متخصصين وأكاديميين وناشطين مجتمعيين وغيرهم من المهتمين بالكتابة النقدية حول برنامج تحسين المخيمات ومشاريعه. يستطيع المساهمون معالجة واحد أو مجموعة من المواضيع المطروحة (في الأسفل) أو اقتراح قضايا أو مواضيع أخرى لمقالاتهم..
- تقييم غايات برنامج تحسين المخيمات: بين الأهداف المرجوة والواقع على الأرض.

- مشاريع وتجارب للبرنامج ضمن مخيمات محددة.
- تقييم برنامج تحسين المخيمات كأداة لإصلاح اداري في الأونروا والدول المضيفة وضمن مؤسسات المخيم المحلية.
- التخطيط التشاركي في برنامج تحسين المخيمات: أداة لتمكين المجتمعات أو السيطرة عليها؟ 
- التصميم المعماري والتصميم المديني في برنامج تحسين المخيمات.
- تاريخ إنشاء البرنامج وتطوره.
- مستقبل البرنامج في المخيمات الفلسطينية.

المقالات الأكاديمية : بين 5000- 6000 كلمة
طول المقالات الأخرى : 2000-3000 كلمة
على المهتمين بالمشاركة في هذا العدد إرسال ملخص (200-300 كلمة باللغة العربية أو الإنجليزية) إلى العنوان البريدي التالي: 
[email protected] 

التاريخ النهائي لاستلام الملخص 1 تشرين الثاني/نوفمبر 2018
سوف يتم إبلاغ المتقدمين عن قبول اقتراحات مقالاتهم في 1 كانون الأول/ديسمبر 2018
كما سوف يتم الإعلان عن التاريخ النهائي لاستلام المقالات وتاريخ نشر العدد الخاص.

  

 

Call for Abstracts

Reflecting on the Camp Improvement Program (CIP) and Projects

The Arabic language Journal of the Institute of Palestine Studies (Majallat al-Dirassat al Filastiniyah مجلة الدراسات الفلسطينية ) is preparing a special edition on the topic of UNRWA’s Camp Improvement Program and projects (CIP). CIP related projects started in 2007 and have been implemented in over 12 camps in the West-bank, Gaza, Jordan, Lebanon and Syria. They introduced a new model of participatory planning within UNRWA’s methodology. CIPs also highlighted the importance of addressing camp as complex urban environments and pushed UNRWA beyond traditional humanitarian mind-sets.

After the passage of over a decade on the establishment of CIP, this special issue aims to asses and reflect on the impact and contributions of CIP in Palestinian camps. It also aims to contribute to the debates in urban planning, policy making, participation, design and activism in the context of Palestinian camps. 

The call is open to professional practitioners, academics and community activists who are interested in writing critically about different aspects of CIP. Contributors are free to present papers addressing themes and questions listed below, or other topics they wish to suggest.

 
- Assessing the objectives of CIP between aims and realities on the ground
- CIP projects and experiences in specific camps (case-studies)
- Assessing CIP as a means for institutional reform within UNRWA, host governments departments and local camp institutions
- CIPs participatory planning: a means of social emancipation or control?
- Architectural and urban design in CIP projects
- History and development of CIP over the years
- Future of CIPs in Palestinian camps.

 
Academic article length is between 5,000-6,000 words. 
Non-academic contributions is between 2,000-3,000 words. 
Interested contributors should email a 200-300 word abstract (in Arabic or English) to the following email: [email protected].

Deadline for receiving abstracts 1st November 2018. 
Selection of contributors abstracts will be announced 1st December. Dates for submitting articles and of publishing the special issue will be announced later.